Image
Annette

Thierry Frémaux – dyrektor Festiwalu Filmowego w Cannes – w luźnej i swobodnej atmosferze przedstawił listę filmów biorących udział w tegorocznej imprezie. Prezentując zestaw tytułów pretendujących do prestiżowych canneńskich nagród, niejednokrotnie podkreślał znaczenie tradycyjnych pokazów kinowych, których niezwykłej atmosfery nie da się porównać z niczym innym. „Kino nie umarło” – deklarował. 

 

W przeciwieństwie do innych Festiwali, Cannes nie zdecydowało się w ubiegłym roku na organizację edycji online. Zamiast niej, przedstawiono długą listę filmów mogących posługiwać się prestiżowym tytułem „Cannes 2020: Oficjalna selekcja”. Wśród wyróżnionych znalazł się polski akcent: wciąż oczekujący na swoją kinową premierę „Sweat” Magnusa von Horna.

 

Tegoroczna edycja Festiwalu w Cannes jest częściowym powrotem do normalności. Impreza ponownie odbędzie się w rajskich plenerach nadmorskiego kurortu, a po czerwonym dywanie znów przechadzać się będą wielkie gwiazdy światowego kina. Zmianie uległ termin: zamiast w maju, Festiwal odbędzie się w lipcu. Gdzieniegdzie już słychać narzekania na surowy canneński dress code, który niełatwo będzie zachować w letnim upale. Podczas konferencji prasowej Thierry Frémaux zadeklarował także mniejszą wylewność przy witaniu festiwalowych gości – ze względów pandemicznych znikną m.in. słynne francuskie pocałunki w policzki. Pozytywne zmiany widać w ekologicznej świadomości organizatorów: tegoroczna impreza będzie starała się ograniczyć do minimum swój wpływ na środowisko, a uczestnicy będą zobowiązani do wpłaty 25 euro właśnie na ten cel.

 

Festiwal deklaruje także zmianę w podejściu do sekcji Un Certain Regard, w której zbyt często triumfowali uznani twórcy, dla których zabrakło miejsca w konkursie głównym. Sekcja ma wrócić do swojej pierwotnej idei: gromadzić dzieła reżyserów nieznanych, prezentujących własne, nietuzinkowe spojrzenie na kino oraz otaczający nas świat. Przeglądając listę nominowanych można mieć jednak wątpliwości czy cel ten rzeczywiście został w tym roku osiągnięty. Eskil Vogt, Kogonada i Alexey German Jr to wszak już znane (i uznane) nazwiska świata filmu.  

 

Znakomitych nazwisk nie zabraknie oczywiście w Konkursie Głównym, który zainauguruje (uroczyście otwierający cały festiwal) musical Leosa Caraxa „Annette” z Adamem Driverem i Marion Cotillard. Swój nowy film zaprezentuje ulubieniec Amerykańskiej Akademii Filmowej Asghar Farhadi, francuscy reżyserzy Francois Ozon i Bruno Dumont oraz Amerykanie: Sean Baker i Wes Anderson. Warto zauważyć, że konkursie spotka się wielu canneńskich triumfatorów z lat ubiegłych, m.in.: Apichatpong Weerasethakul (Złota Palma w 2010 r., Nagroda Jury w 2004 r. i wygrana w sekcji Un Certain Regard w 2002 r.), Nanni Moretti (Złota Palma z 2001 r., najlepszy reżyser w 1994 r.) i Ildikó Enyedi (Złota Kamera w 1989 r.).

 

Pełna lista filmów nominowanych w konkursie głównym oraz sekcji Un Certain Regard znajduje się poniżej: 

 

KONKURS GŁÓWNY

 

„Annette” (Leos Carax) – film otwarcia

„The Story of My Wife” (Ildikó Enyedi)

„Benedetta” (Paul Verhoeven)

„Bergman Island” (Mia Hansen-Love)

„Drive My Car” (Ryusuke Hamaguchi)

„Ahed's Knee” (Nadav Lapid)

„Casablanca Beats” (Nabil Ayouch)

„Compartment No. 6” (Juho Kuosmanen)

„The Worst Person in the World” (Joachim Trier)

„La Fracture” (Catherine Corsini)

„The Restless” (Joachim Lafosse)

„Paris 13th District” (Jacques Audiard)

„Lingui” (Mahamet-Saleh Haroun)

„Memoria” (Apichatpong Weerasethakul)

„Nitram” (Justin Kurzel)

„France” (Bruno Dumont)

„Petrov's Flu” (Kirill Serebrennikov)

„Red Rocket” (Sean Baker)

„The French Dispatch” (Wes Anderson)

„Titane” (Julia Ducournau)

„Tre Piani” (Nanni Moretti)

„Tout S'est Bien Passe” (Francois Ozon)

„A Heros” (Asghar Farhadi)

 

UN CERTAIN REGARD:

 

„Moneyboys” (C.B Yi) 

„Blue Bayou” (Justin Chon)

„Freda” (Gessica Geneus) 

„House Arrest” (Alexey German Jr.)

„Bonne Mere” (Hafsia Herzi)

„Noche de Fuego” (Tatiana Huezo)

„Lamb” (Valdimar Jóhansson)

„Commitment Hasan” (Hasan Semih)

„After Yang” (Kogonada)

„Let There Be Morning” (Eran Kolirin)

„Unclenching The Fists” (Kira Kovalenko) 

„Women Do Cry” (Mina Mileva, Vesela Kazakova)

„Rehana Maryam Noor” (Abdullah Mohammad Saad)

„Great Freedom” (Sebastian Meise)

„La Civil” (Teodora Ana Mihai) 

„Gaey Wa'r” (Na Jiazuo)

„The Innocents” (Eskil Vogt)

„Un Monde” (Laura Wandel) 

 

Kaja Łuczyńska

Picture author
UGD DISTRIBUTION via screendaily.com