Image
Kadr z filmu "Les faux tatouages"

Galeria ikonicznych licealnych postaci w rodzaju: cheerleaderek, klasowych mięśniaków, dziwacznych nauczycieli oraz motywy pierwszej miłości i rozczarowania, ale też niejedno zaskoczenie. NETIA OFF CAMERA zaprasza do świata młodzieńczych fascynacji, gwałtownych emocji i problemów większych niż samo życie.

Kultowy film Rogera Kumble przepisuje fabułę klasycznej powieści „Niebezpieczne związki” z końca osiemnastego wieku na świat uprzywilejowanych i nieprzyzwoicie bogatych, współczesnych nastolatków. Kanoniczne dla francuskiej literatury postacie grają idole młodzieży z przełomu milleniów: Sarah Michelle Gellar, Reese Witherspoon i Ryan Phillippe. „Szkoła uwodzenia” nie traci na kulturowej i społecznej aktualności. Zadziwia nie tylko świetnym aktorstwem, przebojową ścieżką dźwiękową, ale i trafnością obserwacji.

Kanadyjski reżyser, Pascal Plante w „Les faux tatouages” wykorzystuje schematy nastoletniej love story, którą ilustruje energetyczną, punk rockową ścieżką dźwiękową. Wszystko w zgodzie z gustami i upodobaniami bohaterów brawurowo i żywiołowo zagranymi przez Anthony’ego Therriena i Rose-Marie Perreault. Widzów czeka emocjonalny roller coaster.

W „Blue My Mind” Lisa Brühlmann przekuwa opowieść o nastoletniej rebelii i poszukiwaniu siebie w niepokojącą narrację o cielesności i budzącej się seksualności, zderzając motywy charakterystyczne dla kina inicjacyjnego z elementami wziętymi wprost z body horroru.

Debiutancki film Debory Haywood opowiada o bardzo bliskiej i specyficznej więzi pomiędzy matką (Joanna Scanlan) a córką (w tej roli Lily Newmark, nowa twarz marki Chanel). Początkowo nastolatka dzieli z matką fantazje i marzenia, ale stopniowo zaczyna coraz bardziej się ich wstydzić. „Pin Cushion” roztacza przed widzami bajkowy świat, wyznaczany przez naiwność i dobroduszność dwóch centralnych postaci. Haywood ostro rozprawia się z podłym i bezlitosnym licealnym uniwersum, pokazując nie tylko jego nietolerancję dla wszelkich przejawów inności, ale i okrucieństwo „koleżanek” z klasy Iony.

Kyle Rideout bierze na warsztat temat edukacji w domu i przeprowadza jej krytyczną, ale i momentami rozbrajająco zabawną wiwisekcję. W „Public Schooled” inteligentnie i dowcipnie pogrywa z ikonicznymi motywami charakterystycznymi dla konwencji high school movies, fundując głównemu bohaterowi przyspieszony kurs z zakresu towarzyskiej hierarchii i zależności.

Some Freaks” to wariacja na dobrze znane filmowe schematy narracyjne o młodocianych wyrzutkach. Słodko-gorzki model opowiadania zwraca uwagę na dotkliwy i paląco aktualny problem szkolnego dręczenia i spychania na marginesy wszelkiej maści Odmieńców. To przewrotny i dowcipny komentarz na temat tzw. „fat shamingu”.

„Nasto-dramy” to sekcja poświęcona obrazom utrzymanym w przeżywającej ostatnio renesans konwencji „nastofilmów”. Za każdym razem jednak ich twórcy traktują ją z ponowoczesnym przymrużeniem oka, dowcipem i ironią, godnej modelowej „wrednej dziewczyny” przemierzającej niestrudzenie licealne korytarze. Do zobaczenia podczas 11. NETIA OFF CAMERA. Od 27 kwietnia do 6 maja widzowie wezmą udział w 250 projekcjach filmowych!