Image
MATERNAL

Wiwisekcja religijnych wspólnot, siła kobiet w dysfunkcyjnych rodzinach, różne formy i oblicza macierzyństwa, do tego opowieści o władzy, kontroli i oczekiwaniach – te tematy poruszają filmy w Konkursie Głównym Wytyczanie Drogi.

“Disco” to drugi pełnometrażowy film Jorunn Myklebust Syversen. Norweska reżyserka mistrzowsko przeprowadza krytykę religijnej wspólnoty noszącej znamiona niebezpiecznego kultu. Główna bohaterka, nastoletnia Mirjam (elektryzująca rola wschodzącej gwiazdy skandynawskiej kinematografii Josefine Fridy Pettersen), bierze regularny udział w zawodach tanecznych stara się pogodzić sferę sacrum i profanum. Pozbawiona wsparcia zaczyna więc szukać radykalnych rozwiązań dla trapiących ją wątpliwości i problemów. Disco ukazuje nie tylko wstrząsające realia zamkniętych religijnych społeczności, ale przede wszystkim obnaża ich absurd oraz doprowadzone do ekstremum zasady i dogmaty.

W filmie „Wildland” debiutantka Jeanette Nordahl z dużym wyczuciem i wnikliwością tworzy trzymający w napięciu portret dysfunkcyjnej rodziny, wypaczanych wartości oraz osobliwie pojmowanej miłości. Zaprasza widzów do świata, w którym za sznurki pociągają kobiety, reprezentujące różne pokolenia. Z jakim skutkiem? Na to pytanie odpowiedzieć musi widz.

“Gold” Rogiera Hespa łączy w sobie formułę opowieści inicjacyjnej z drobiazgowym oddaniem realiów świata zawodowego sportu. Codzienne życie nastoletniego Timo znacznie różni się od tego, jak czas spędzają jego rówieśnicy. Utalentowany gimnastyk marzy bowiem o wyjeździe na mistrzostwa świata, a docelowo o olimpijskim medalu. W miarę jak poznajemy jego historię, wypełnioną w dużej mierze morderczymi treningami oraz opieką nad niepełnosprawnym ojcem, zaczynamy się zastanawiać, czy to aby na pewno pragnienie samego bohatera. Film jest debiutem nie tylko reżysera, ale też wcielającego się w główną rolę Davida Wristersa, który notabene sam jest utalentowanym gimnastykiem, rozumiejąc przez to swojego bohatera jak nikt inny.

W “A Thief’s Daughter” Belén Funes nie tylko ostro rozprawia się z patriarchalnymi normami, ale tworzy jedną z bardziej fascynujących i silniejszych postaci kobiecych w najnowszym kinie iberyjskim. Główna bohaterka Sara (doskonała, nagrodzona za tę rolę na festiwalu w San Sebastian Greta Fernández) ma dwadzieścia dwa lata, nie słyszy na jedno ucho i niedawno została matką. Równocześnie opiekuje się swoim młodszym o ponad dekadę bratem, który przebywa w ośrodku wychowawczym. Młoda kobieta nie rezygnuje jednak z marzeń o rodzinie… Reżyserka wciąga widzów w toksyczną relację między bohaterami, utrzymując ich do końca w stanie pełnego emocjonalnego zaangażowania i napięcia.

W swoim fabularnym debiucie “Maternal” Maura Delpero uważnie i z czułością przygląda się różnym formom i obliczom macierzyństwa. Daleka jest przy tym od osądzania swoich bohaterek. Ukazuje niuanse i absurdy wyjściowej sytuacji – nastoletnie matki mieszkają w stworzonym przez nią świecie z kobietami, które same nigdy nie będą miały dzieci.

Wszystkie festiwalowe filmy będzie można obejrzeć na platformie player.pl.

Więcej szczegółów dotyczących 13.Mastercard OFF CAMERA można znaleźć na stronie:

OFFCAMERA.PL

w mediach społecznościowych:

FACEBOOKINSTAGRAM

Partnerem sekcji jest Mastercad. 

Mastercard