Image
kino samochodowe

Ameryka, złota era rock’n’rolla. „Grease”, kultowy musical z Johnem Travoltą i Olivią Newton-John w rolach głównych, to wizualna pamiątka tej epoki, dokumentująca nie tylko paletę kolorowych strojów i wymyślnych figur tanecznych, ale też umiłowanie dwóch dziś już mniej popularnych zastosowań aut – amatorskich wyścigów i kina samochodowego.

Srebrny ekran lubi wracać do tego fenomenu, czego dowodem chociażby wspólna dylogia Quentina Tarantino i Roberta Rodrigueza. „Grindhouse: Death Proof & Planet of Terror” to dwie niezależne opowieści składające się na znakomity pastisz gatunku wymienionego w tytule. Grindhouse to bowiem nic innego jak gatunek filmów exploitation, specjalnie dedykowanych dla kina samochodowego. Krew, przemoc, seks, niskie poczucie humoru i takież instynkty kierujące bohaterami tych produkcji były tym, po co przyjeżdżali widzowie.

Nocne pokazy filmów oglądanych zza szyby (chyba, że ktoś dysponował bolidem bez dachu) to dziś jeden z symboli amerykańskiej popkultury lat 60., choć pomysł na tę odmianę kina opatentował Richard Hollingshead już w roku 1933. Pierwszy tego typu seans odbył się 6. czerwca 1933 roku w Camden w stanie New Jersey, to do Polski biznes ten dotarł dopiero w latach 90. Wtedy to Dariusz Krzysztof Zawiślak i Rafał Wnuk przygotowali na warszawskim osiedlu Żerań przedpremierowy seans kultowego dziś filmu „Cztery wesela i pogrzeb”. Wielkimi hitami były wtedy również takie pozycje jak: „Gliniarz z Beverly Hills III”, który cieszył się tak spektakularną popularnością, że spowodował blokadę okolicznych ulic oraz „The Flintstones” – tu pokazowi towarzyszył specjalny performance z udziałem aktorów przebranych za słynne postaci z epoki kamienia łupanego.

Nowa rzeczywistość tego roku dała się nam wszystkim we znaki, ale również otworzyła na od lat niewykorzystywane możliwości. Jedni zaczęli piec chleby, inni czytać „Miłość w czasach zarazy” i inne wielostronicowe tomy. My otworzyliśmy na czas tegorocznej Mastercard Off Camery kino samochodowe!

Przed Wami finalny rozkład jazdy – bądzcie na parkingu przy Reymonta codziennie o 20:00:

„Na plaży Chesil” – śr, 23 wrz

„Vox Lux” – czw, 24 wrz

„Mój piękny syn” – pt, 25 wrz

Monika Żelazko